Robert S. Feldman – Η χρήση του Διαδικτύου στην εφηβεία






Οι μαθητές τον γυμνασίου McClymonds τον Oakland, έχουν μια αποστολή: Σε συνεργασία με τοπικούς εντομολόγους, δημιουργούν ηλεκτρονική συλλογή με τα έντομα της περιοχής. Με το να ανεβάσουν τη «συλλογή» αυτή στον παγκόσμιο ιστό, προσδοκούν να προσφέρουν μια μακροπρόθεσμη πηγή πληροφοριών στην τοπική κοινωνία (Harmon. 1997).



Η ευρεία διαθεσιμότητα του Διαδικτύου έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη ζωή των εφήβων. Η άμεση πρόσβαση σε δυσεύρετες πληροφορίες και πρόσωπα συνεπάγεται οφέλη και, την ίδια στιγμή, ενέχει κινδύνους, τόσο υπαρκτούς όσο και εικονικούς.

Οι δυνατότητες του Διαδικτύου στον εκπαιδευτικό τομέα, είναι αξιοσημείωτες. Μέσω του Διαδικτύου, οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν πληθώρα πληροφοριών, που κυμαίνεται από καταλόγους βιβλιοθηκών και κυβερνητικές στατιστικές έρευνες, μέχρι και εικόνες από τον Αρη. οι οποίες μεταδίδονται ζωντανά από τις προσεδαφισμένες στον πλανήτη κάμερες. Και οι έφηβοι είναι αρκετά επιδέξιοι στο χειρισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών, τους οποίους χρησιμοποιούν με ποικίλους τρόπους.

Αν και είναι σαφές ότι το Διαδίκτυο επηρεάζει την εκπαίδευση, δεν είναι ακόμη προφανές πώς θα αλλάξει την εκπαίδευση ή κατά πόσον οι επιδράσεις του θα είναι αμιγώς θετικές. Για παράδειγμα, τα σχολεία θα πρέπει να αλλάξουν το ημερήσιο πρόγραμμά τους για να συμπεριλάβουν μάθημα εκπαίδευσης στον εντοπισμό και την ανάσυρση πληροφοριών από τον παγκόσμιο ιστό, όπως και στη διαχείριση των σχετικών πληροφοριών. Επομένως. για να αντλήσουν πλήρως τα οφέλη του Διαδικτύου, οι μαθητές πρέπει να αποκτήσουν την ικανότητα να αναζητούν, να επιλέγουν και να ενσωματώνουν τις πληροφορίες, για να δημιουργήσουν καινούργιες γνώσεις (Oblinger & Rush, 1997· Trotter, 2004).



Παρά τα ουσιώδη οφέλη που μπορεί να προσφέρει το Διαδίκτυο, η χρήση του έχει και την αρνητική της πλευρά. Μπορεί οι ισχυρισμοί ότι το Διαδίκτυο κατακλύζεται από κακοποιούς ανηλίκων να είναι υπερβολικοί, ωστόσο είναι αλήθεια ότι το Διαδίκτυο προσφέρει υλικό, το οποίο πολλοί γονείς και άλλοι ενήλικες θεωρούν ακατάλληλο για τα παιδιά. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια άρχισε να γίνεται υπαρκτό το πρόβλημα των τυχερών παιχνιδιών στο Διαδίκτυο. Οι μαθητές λυκείου και οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να ποντάρουν σε στοιχήματα για αθλήματα και να παίξουν διαδικτυακά παιχνίδια, όπως πόκερ, χρησιμοποιώντας πιστωτικές κάρτες (Dowling, Smith, & Thomas, 2005· Winters, Stinchficld, & Botzet, 2005· Fleming et al., 2006· Mitchell. Wolak, & Finkelhor, 2007).

Η αυξανόμενη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών αποτελεί, επίσης, μια πρόκληση, η οποία εμπλέκει το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο και την εθνοτική και φυλετική καταγωγή. Οι έφηβοι, που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα και μειονοτικές ομάδες, έχουν λιγότερη πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, συγκριτικά με τα παιδιά υψηλότερων κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων και κοινωνικά προνομιούχων ομάδων, ένα φαινόμενο που είναι γνωστό ως ψηφιακό μέρισμα. Για παράδειγμα, σε μια έρευνα βρέθηκε ότι συχνή χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή κάνει το 87% των λευκών μαθητών, συγκριτικά με το 81 % των ισπανόφωνων/λατινικής καταγωγής και το 77% των μαθητών αφρο-αμερικανικής καταγωγής. Η ομάδα με το υψηλότερο ποσοστό χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή ήταν μαθητές ασιατικής καταγωγής (σε ποσοστό 91,2%). Ο τρόπος με τον οποίο η κοινωνία θα αντιμετωπίσει και θα μειώσει αυτές τις ανισότητες αποτελεί θέμα ύψιστης σημασίας (Sax et al., 2004· Fetterman, 2005).
***

Robert S. Feldman – Εξελικτική ψυχολογία

antikleidi.com
Σχόλια